Dnes je Pondelok 23.01.2017. Meniny má Miloš, zajtra Timotej. Zobrazit celý kalendář »
 
 

Na scénu sa vracia vitamín K. Na čo všetko ho potrebujeme?

Publikované dňa 11.01.2017 od Mirka

Veľmi často sa označuje ako zabudnutý vitamín, pretože sa mu nevenuje taká pozornosť ako ostatným vitamínom, hoci je veľmi dôležitý pre zrážanie krvi i pevné kosti.

Vitamín K predstavuje skupinu vitamínov, konkrétne vitamínu K1 a K2. K1 pochádza hlavne zo zeleniny, prevažne listovej (špenát, špargľa, brokolica), ale obsahujú ho aj sójové bôby, fazuľa či jahody. Konkrétne, v 1 g sušenej bazalky je 17,2 mcg K vitamínu, v 100 g vareného kelu cca 530 mcg, v 15 g jarnej cibuľky viac ako 30 mcg a v rovnakom množstve kvasených uhoriek niečo pod 30 mcg. Vitamín K2  sa tvorí v tenkom čreve za predpokladu, že je tam dostatok prospešných črevných baktérií.

Dospelé ženy by mali denne prijať 90 mikrogramov K vitamínu, muži až 120 mcg.

Aké sú príznaky nedostatku vitamínu K?

Deficit tohto vitamínu sa prejavuje hlavne zvýšenou krvácavosťou, ak sa človek napríklad poraní alebo lámavosťou kostí (osteoporózou). To však nie je všetko. Ak na sebe badáte oslabenú imunitu, trápia vás alergie, kožné problémy, zbystrite pozornosť. Možno jete málo potravín s obsahom K vitamínu.

Kto najčastejšie trpí deficitom tohto vitamínu?

Jedná sa o ľudí, ktorí trpia poruchami látkovej výmeny, celiakiou alebo ich pečeň nefunguje tak, ako má. Pozor si treba dať aj vtedy, keď jeme veľa cukrov a často užívame antibiotiká, pretože aj tie znižujú vstrebávanie vitamínu K.

Všetko pre pevné zdravie a vitalitu nájdete aj v našom e-shope na: http://zdravie.eiffeloptic.sk/.